Luftig svev blant fjord og fjell
Innovasjon
Med sine 1676 meter er Romsdalsgondolen den lengste pendelbanen i Norge. Her kan du reise mellom spektakulære trebygg fra Åndalsnes sentrum til toppen av fjellet Nesaksla.
På fem minutter tar banen deg fra fjordstasjonen i sentrum til utsikten over Romsdalen.
Her kan du besøke fjellrestauranten Eggen og nyte atmosfæren av treverk på alle kanter. På bildet ser du hvordan søyler og dragere av heltre bærer konstruksjonen i festsalen.
Bygningene er satt opp av elementer laget av limtre og massivtre.
Treelementene er kortreiste og kommer fra Splitkon-fabrikken i Åmot i Modum kommune.
Her ble alle delene produsert ferdig før de ble fraktet til fjellsida over Åndalsnes.
Treelementene monteres på plass som et avansert byggesett. Prinsippet er litt som lego for voksne. Alle bitene skal passe helt nøyaktig sammen.
Totalt har det gått med 500 kubikkmeter norsk gran til prosjektet.
Norske trær som brukes i tømmerbygg er mellom 70 og 80 år gamle før de hogges og får et nytt liv i noen av landets mest moderne bygg.
Gondolen ble bygget uten veiforbindelse. For å begrense inngrepet i naturen ble bygningskomponentene fløyet på plass med helikopter.
Tre er et lett materiale og de prefabrikkerte konstruksjonene er tilpasset helikopterløft. Derfor egner de seg godt for denne måten å bygge på.
Oddvin Myklebust, rådgivende ingeniør for bygg under gjennomføring og prosjektleder i Nordplan
Reguleringsplanen ga klare føring for at prosjektet skal kunne reverseres i fremtiden om ønskelig. Derfor kan elementene plukkes ned og naturen tilbakeføres uten at det blir sår i terrenget.
Limtre og massivtre kan brukes igjen i nye bygg.
Jeg tror dette må være den eneste pendelbanen i verden du kan demontere med et pipenøkkelsett, skrumaskin og helikopter. Da er så å si alle spor etter den borte.
Oddvin Myklebust, rådgivende ingeniør for bygg under gjennomføring og prosjektleder i Nordplan