Evigvarende ski med kjerne av tre
Skal fremtidens nordmenn fødes med ski på beina, er vi nødt til å tenke på klimaet. Møt Endre Hals, som lager lokalproduserte ski med kjerne av tre.
Bærekraft
Ved å konkurrere på design, bærekraft og kvalitet fremfor pris har Vestre allerede møblert byer i Norge, Europa og USA. Med blant annet høykvalitets skandinavisk furu har de som mål å bli anerkjent som verdens mest bærekraftige møbelprodusent.
Hvis du har beveget deg rundt i noen av landets byer, er sannsynligheten svært stor for at du har sett de. Utemøblene til Vestre er lett å kjenne igjen – enten det er benker, bord, solstoler, sykkelstativer eller avfallsbeholdere. Felles for alt de produserer, er at det skal gjøre byrommet mer inkluderende.
– Visjonen vår er å skape sosiale møteplasser for mennesker i byene, noe vi i stor grad har klart i mange byer allerede. Det er veldig motiverende at land i Europa og ikke minst, USA nå også har lyst på norsk design med topp kvalitet og lang levetid, forteller daglig leder, Jan Christian Vestre.
Vestre har blant annet levert utemøbler til Times Square i New York, som har opptil 50 millioner besøkende hvert år.
– Det er noe vi er veldig stolte over. Med så mange mennesker innom området hver dag, kan man jo bare tenke seg hvilke krav som har blitt stilt til kvalitet. Nå har vi hatt noen hundre stoler der i et års tid, og sist jeg sjekket var det kun én stol som hadde blitt ødelagt. Det syns jeg er et godt bevis på at vi kan lage produkter av skikkelig god kvalitet her oppe i nord, forteller Jan Christian.
Vestre har et førtitalls ulike produktserier, og jobber sammen med rundt tretti ulike møbel- og industridesignere. Design er bærebjelken i bedriften, noe som har ført til en rekke designutmerkelser opp gjennom.
– I Vestre preger design hele merkevaren vår. Alt fra produktutvikling, til produksjon og hvordan produktene fremstår i byrommet. Vi opplever av norsk design er mer populært enn noen gang. Det handler ikke bare om de enkle, minimalistiske formene, nærheten til naturen og respekt for materialene. Det handler også om hva norsk design uttrykker, nemlig et samfunn preget av at mennesker skal ha like muligheter. God design skal være tilgjengelig for alle, forteller Jan Christian.
Han mener Norge har potensiale til å eksportere mye mer designprodukter i årene som kommer.
Forutsetningene for å bygge opp en grønn industri i Norge har sannsynligvis aldri vært større. Vi har tilgang til ren energi, og vi har tilgang til verdens grønneste råvarer bokstavelig talt rett utenfor fabrikkdørene våre.
– Jan Christian Vestre
– Den norske samfunnsmodellen er interessant for mennesker langt utenfor våre landegrenser. I Vestre lager vi for eksempel aldri fiendtlig design, det vil si at vi aldri monterer på hindringer på møblene våre med den hensikt at folk ikke kan legge seg ned på benkene. I Norge er dette heldigvis uvanlig, men i mange andre land er det ikke sånn. I Vestre har vi bevisst tatt et sosialt ansvar for å bidra til en mer demokratisk byutvikling, og det er noe vi tviholder på. Det krever at vi er kompromissløse ikke bare når det gjelder kvalitet og levetid, men også når det gjelder design og form, forteller han.
Vestre har integrert 9 av FNs 17 bærekraftsmål i sin forretningsfilosofi. I dag har de over 150 svanemerkede produkter, de har vært karbonnøytrale i snart ti år, og de reduserer CO2-utslipp samtidig som de vokser.
– All vår produksjon skjer i Sverige og Norge, og den er basert på 100 prosent fornybar energi fordi vi er delvis selvforsynt med energi fra solcellepaneler. I tillegg bruker vi verdens reneste stål og aluminium, og miljøsertifisert, skandinavisk treverk. Jeg er veldig stolt over at vi hele tiden utvikler oss i en mer bærekraftig retning. Vi er på god vei, men vi er ikke i mål, forteller Jan Christian.
Han mener folk tar feil når de sier at det er vanskelig og dyrt å drive en bærekraftig, lønnsom bedrift i Norge.
– De som sier det minner litt om «hengehuer» som ikke har tro på fremtiden, for sannheten er at forutsetningene for å bygge opp en grønn industri her hjemme sannsynligvis aldri har vært større. Vi har tilgang til ren energi, og vi har tilgang til verdens grønneste råvarer bokstavelig talt rett utenfor fabrikkdørene våre, sier han.
Vestre bruker mye treverk i produksjonen sin, stort sett skandinavisk furu, som linoljeimpregneres for å tåle både vær og vind. Det har vært en viktig bidragsyter i at nye kunder etterspør møblene deres, særlig i det amerikanske markedet.
– På Times Square er skandinavisk furu svært eksotisk fordi de setter pris på å få litt natur inn i asfaltjungelen, men også fordi møblene kommer fra en bærekraftig produksjon med miljøvennlige materialer. Og ikke minst, fordi de er enkle å vedlikeholde.
Vedlikehold er en viktig del av Vestres visjon. De skal ikke lage produkter som ikke skal kunne ha evig levetid.
– Når møblene våre har stått ute i kanskje 20-30 år, kan vi ta de inn igjen på fabrikken og reparere de, forså å selge de ut igjen på markedet, enten til den samme kunden, eller til et helt annet prosjekt hvor noen andre kan få glede av de, forteller Jan Christian.
I fabrikken betyr det å friske opp stålet, gi møblene ny overflatebehandling og bytte ut tredetaljene som kanskje har blitt slitt eller ødelagt.
Vestre opplever at også forbrukerne stiller strengere krav enn tidligere, både til miljøvennlig produksjon, bærekraftige produkter som har lang levetid, og at møblene kan repareres hvis de går i stykker.
– Det er godt å se at flere og flere stiller krav, men det er viktig at produsentene tar hovedansvaret. Vi kan ikke bare tenke profitt, vi er nødt til å tenke på hva som er bra for verden i det lange løp. Også må vi bli flinkere til å fortelle forbrukere at én ting er hva noe koster her og nå, som kanskje er litt dyrere, en annen ting er hva et produkt koster over tid, både for lommeboka og for miljøet. Vi må bli flinkere til å fortelle forbrukerne om hva som faktisk står på spill, slik at de de kan ta opplyste valg om hva de velger å kjøpe, forteller han.
Med stadig nye produktserier og møblering av nye byer hvert år, har Vestre store ambisjoner for fremtiden.
– Vi har et mål om å bli ledende i vår bransje i Europa, noe som ikke lenger er en fjern drøm. Det handler ikke om å selge mest mulig møbler, det handler om å gjøre verden litt bedre gjennom å skape de sosiale arenaene vi trenger i byene, og å ta ansvar for en grønn omstilling. Også håper jeg selvfølgelig at vi når målet om å bli anerkjent som verdens mest bærekraftige møbelprodusent, avslutter Jan Christian.